سکوی نفتی اسپار؛ شاهکار مهندسی فراساحلی
سکوی نفتی اسپار چیست؟
در میان انواع گوناگونی از سکوهای فراساحلی که در طول چند دهه گذشته برای بهره برداری از میادین فراساحلی طراحی و ساخته شده اند، می توان سکوی نفتی Spar را بزرگترین شاهکار مهندسی، در صنعت فراساحل توصیف نمود. این سکوها که در حال حاضر نقش مهمی در توسعه میادین آبهای عمیق خلیج مکزیک دارند، علاوه بر اینکه رکورددار فعالیت در عمیقترین عمق آبی هستند که تاکنون شرکت های نفتی بدان دست یافتهاند، سهم قابل توجهی از پیشرفتهای این صنعت در آینده را نیز به خود اختصاص خواهند داد؛ زیرا با تکمیل و توسعه تکنولوژیهای به کار رفته شده در این سکوها، آنها از هم اکنون به کلید بهرهبرداری از میادین واقع شده در آبهای فوق عمیقی تبدیل شدهاند که هر ساله شاهد بزرگترین طوفانها و بدترین شرایط آب و هوایی کره زمین میباشند ولی علی رغم فعالیت در چنین مناطقی، آنها بدون هیچ مشکلی قادر به تداوم فعالیتهای برنامهریزی شده میباشند.
سکوی نفتی اسپار چیست و چگونه کار میکند؟
سکوی نفتی SPAR یا Single Point Anchor Reservoir سکوهای عظیم ستونی شکل هستند که از استوانه بزرگ تشکیل شدهاند و در سطح عرشه خود به طور معمول یک سکوی ثابت و تجهیزات عملیات حفاری را پشتیبانی مینمایند. از این سکوی نفتی که قسمت عمده تاسیسات آنها همانند یک کوه یخی در زیر سطح آب قرار دارد و نوعا توسط طوقه های مارپیچ برای افزایش ثبات احاطه شدهاند، به منظور حفاری و استخراج در آبهای عمیق استفاده میشود. یکی از نکات قابل توجه در طراحی این سکوها این است که آبخور عمیق سکوی اسپار سبب میشود که سکو حتی در صورت فعالیت در بدترین شرایط آب و هوایی کمتر تحت تاثیر باد، موج و جریانها قرار گیرد که همین ویژگی فعالیت برای عرشه فوقانی و تجهیزات حفاری موجود بر روی آن را تسهیل مینماید. این در حالی است که بدنه استوانهای شکل بسته این سکوها، همچون حفاظتی برای رایزرها و تجهیزات عمل کرده و سکوهای شناور ستونی را به صورت گزینهای ایده آل برای توسعه و بهرهبرداری از میادین واقع در آبهای عمیق تبدیل مینماید. این در حالی است که بر خلاف سکوهای انطباقی (Compliant towers) که پایه آنها به بستر دریا متصل می باشد، بدنه استوانه ای شکل سکوهای اسپار تا بستر دریا امتداد نمییابد، بلکه بوسیله کابلهای تحت کشش به بستر دریا متصل میگردند. در واقع باید گفت یک سکوی اسپار همانند یک سکو (Tension Leg Platform)TLP (سکوی نفتی با مهار کششی) به کف دریا مهار میشود ولی با این تفاوت که در سکوهای TLP کابلهای مهار به صورت کاملا عمودی به بستر دریا متصل شدهاند اما اسپارها به شیوه معمولی در بستر دریا مهار میشوند. این در حالی است که سکوهای SPAR از سکوهای با پایه و مهار کششی (TLP) باثباتتر هستند؛ زیرا دارای یک وزنه تعادل بزرگ در پایین سازه خود هستند. جالب است بدانید بر خلاف سکوهای TLP که در آنها استفاده از کابلهای فولادی برای حفظ تعادل سازه بسیار ضروری است، در این سکوها برای حفظ تعادل و عمود ماندن سکو نیازی به کابلهای فولادی نیست؛ زیرا در طراحی منحصر به فرد سکوی نفتی SPAR به دلیل پایین بودن مرکز شناور، کرانیگاه در پایین مرکز تعادل شناوری قرار دارد. به همین علت حتی اگر این کابلها بریده هم شوند به دلیل شکل خاص طراحیسکوی نفتی، هیچ وقت امکان چپ شدن و بر هم خوردن تعادل آن وجود ندارد. در خصوص فرایند جابجایی و انتقال یک سکوی اسپار بعد از ساخت آن نیز باید گفت که به علت طول زیاد در مقابل عرض کم، این سکوها را نمیتوان به صورت قائم جابجا کرد. به همین علت، اسپارها را به صورت افقی از نقطهای به نقطه دیگر جابجا میکنند. لذا عرشه بالایی و تجهیزات حفاری و استخراج را از مجموعه اسپار جدا کرده و بعد از نصب آن در محل مناسب بر روی اسپار سوار میکنند.
آشنایی با انواع سکوهای اسپار
سکوهای اسپار هر چند امروزه به نامی آشنا برای شرکتهای فعال در آبهای عمیق تبدیل شدهاند ولی جالب است بدانید که تمامی سکوهای ساخته شده از نوع اسپار، در خلیج مکزیک مشغول به فعالیت میباشند و تنها یک مدل از این سکوی نفتی در بیرون از خلیج مکزیک به نام Kikeh Spar در آبی به عمق ۴۲۰۰ فوت (۱۲۸۰ متر) در کشور مالزی مشغول به فعالیت میباشد. این در حالی است که تا به حال سه مدل مختلف از این سکوها طراحی و ساخته شده است که در ادامه به آن میپردازیم:
اسپار کلاسیک یا سنتی
سکوی نفتی اسپار کلاسیک (classic spar) که از آن بعنوان conventional one -piece cylindrical hull نیز نام برده میشود متشکل از یک استوانه بزرگ و تجهیزات حفاری و تولید در قسمت فوقانی آن میباشد. لازم به ذکر که در انتهای استوانه بزرگ و عظیم الجثه سکوی اسپار کلاسیک تجهیزات بالاست سکو گنجانده شده است.
سکوی نفتی اسپار خرپا
سکوی نفتی اسپار خرپا یا Truss Spar که نسل دوم این نوع از سکوها محسوب میشود از سال ۲۰۰۲ به بعد مورد استفاده قرار گرفتهاند. در این مدل از سکوی اسپار طول بدنه استوانه کاهش و همچنین از یک خرپا در ترکیب بدنه استفاده شده است. این خرپا به طور معمول شامل ورقه های افقی است که به کاهش حرکت عمودی کمک میکند. این نوآوری بدون اینکه تاثیری بر ثبات و پایداری سکو داشته باشد به دلیل کاهش چشمگیر میزان فولاد مصرفی، علاوه بر کاهش سایز سکوی نفتی، صرفه جویی چشمگیری نیز در هزینه و زمان ساخت سکو بدنبال دارد. جالب است بدانید که بیشترین تعداد سکوهای اسپار دنیا از این نوع هستند.
سکوی اسپار سلولی
جدیدترین نوع از سکوی نفتی اسپار، که از سال ۲۰۰۴ و بعنوان نسل سوم سکوهای اسپار مورد استفاده قرار گرفته است، نوع سلولی یا Cell Spar است که یک نسخه کوچک و دوباره طراحی شده از نوع سنتی یا کلاسیک آن میباشد. در این مدل ۶ استوانه کوچکتر در اطراف هفتمین استوانه که در مرکز و بزرگتر میباشد، قرار گرفتهاند. این استوانهها که شبیه به چند سوسیس هاتداگ غول پیکر هستند از طریق تولید انبوه به گونهای سادهتر و مقرون به صرفهتر تولید میشوند. لازم به ذکر است که تنها یک مدل سکوی اسپار از نوع سلولی به نام Red Hawk در دنیا تولید شده است.
همانطور که گفته شد سکوهای اسپار رکورددار فعالیت و بهرهبرداری در عمیقترین آبهای جهان هستند و معمولا هر چند سال یکبار با ساخت یک سکوی اسپار جدید و فعالیت در یک میدان عمیقتر، این سکوها رکوردهای جدیدی از خود بجای میگذارند.
برای مثال زمانی که اولینسکوی نفتی اسپار دنیا به نام “نپتون” توسط شرکت Kerr-McGee در سال ۱۹۹۶ ساخته شد و در عمق ۱۹۳۰ فوتی (۵۹۰ متری) آبهای خلیج مکزیک نصب گردید کسی فکر نمیکرد تا مدتها این رکورد شکسته شود اما با ساخت سکوی نفتی برج شیطان (Devil Tower) در اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی و خرید این سکو توسط شرکت ایتالیایی انی، سکوی مذکور با فعالیت در آبی به عمق ۱۷۱۰ متر در خلیج مکزیک تا سال ۲۰۱۰ میلادی رکورددار فعالیت در عمیقترین عمق آب بود. اما این رکورد هم چند سال بیشتر دوام نیاورد و شرکت رویال داچ شل با نصب سکوی ۵۵ هزار تنی پردیدو (Perdido) که با هزینهای بالغ بر ۳ میلیارد دلار ساخته شد، این رکورد را تغییر داده و در حال حاضر سکوی نفتی مذکور با فعالیت در آبهایی به عمق ۲۴۳۸ متر رکورددار فعالیت در عمیقترین عمق آبی است که تاکنون یک شرکت نفتی بدان دست یافته است. این در حالی است که با کاهش اکتشاف میادین نفت و گاز در خشکی و تلاش شرکتها برای انجام اکتشافات در آبهای عمیقتر قطعا در آینده نزدیک رکورد سکوی نفتی پردیدو نیز توسط یک سکوی جدید شکسته خواهد شد.