کابلهای الیافی رقیب کابلهای فلزی در پروژههای فراساحل
استفاده از کابلهای فلزی در عملیاتهای فراساحل در کنار محدودیتهایی که در عملیات باربرداری ایجاد میکند به دلیل استفاده از گریس برای عملیاتی نگه داشتن این تجهیزات، همواره آلودگی هایی نیز برای محیط زیست به همراه دارد. در همین راستا یک شرکت فنلاندی، تکنولوژی جدیدی را ابداع کرده است که در آن به جای استفاده از کابلهای فلزی از کابلهای الیافی استفاده شده، که از مزایای بسیار بیشتری برخوردارند.
به گزارش پایگاه اطلاعات و فن آوری فراساحل به نقل از باشگاه خبری فراساحل و سایت آفشور انرژی (Offshore Energy) شرکت MacGregor شرکتی پیشرو در زمینههای جابجایی و بابرداری در پروژههای فراساحلی میباشد که برای جرثقیلهای دریایی، کابلهای الیافی جدیدی را جهت مقاوم سازی معرفی کرده است. این شرکت بخشی از مجموعه Cargotec میباشد که سازنده ماشین آلات شناور است و با این نوآوری شرایط اجرای عملیات در دریا را به کلی تغییر داده است.
بنا بر این گزارش، اولین استفاده از کابلهای الیاف ترکیبی و مصنوعی در صنایع، به اوایل قرن بیستم بر میگردد؛ ولی کاربرد آنها در جرثقیلها و دیگر عملیاتهای فراساحلی یک نوآوری محسوب میشود که ترکیبی از فناوری جرثقیلهای شرکت مذکور با فناوری کابلهای الیاف کششی سیستمهای جابجایی دقیق parkburn است.
این گزارش در ادامه با اشاره به مهمترین مزایای استفاده از کابلهای الیافی در مقایسه با کابلهای فولادی میافزاید: مزیت اصلی کابلهای الیافی این است که وزن آنها در آب تقریبا هیچ است. بنابراین صرف نظر از پرداخت به بحث طول کابل، هیچ بار اضافه دیگری به جرثقیل تحمیل نمیشود و جرثقیل امکان استفاده از حداکثر ظرفیت باربرداری خود را خواهد داشت.
در همین خصوص الکساندر نرنبرگ، نایب رئیس ارشد بخش فناوری، تحقیق و توسعه شرکت MacGregor میگوید: این سیستم منحصر به فرد، فرصت سرمایهگذاری خوبی را به مشتریان ما در جهت توسعه فرصتهای عملیاتی شان ارائه میدهد. این کاملا با کابل های فولادی متفاوت است، در جایی که افزایش وزن کابل، مقدار بار مجاز در رابطه با عمق را محدود می کند.
این گزارش با ذکر مثالی در این خصوص میافزاید: یک جرثقیل ۱۰۰ تنی با کابل الیافی، دارای ظرفیت باربرداری معادل یک جرثقیل ۱۵۰ تنی با کابل فولادی است که در عمق ۲۰۰۰ متری عملیات انجام میدهد؛ اگر این محاسبات را در این مقیاس ادامه دهیم، جرثقیل ۱۰۰ تنی با کابل الیافی، ظرفیتی را به ما ارائه می دهد که با یک جرثقیل ۲۰۰ تنی در عمق عملیاتی ۳۰۰۰ متر و یا با جرثقیلی ۲۵۰ تنی در عمق عملیاتی ۳۵۰۰ متر برابری میکند. اختلاف ظرفیتی که به راحتی در عملیاتهای فراساحلی از آن نمی توان گذشت. با این محاسبات میتوان نتیجه گرفت که با بکارگیری فناوری کابلهای الیافی، یک جرثقیل قادر به استفاده از تمام ظرفیت باربرداری در حداکثر عمق میباشد، بنابراین یک جرثقیل و شناور کوچکتر می تواند برای عملیات سنگینتری بکار رود؛ چرا که جرثقیل با کابل الیافی توانایی عملیات در هر عمقی که لازم باشد را از نقطه نظر کاربری دارا میباشد و این به معنی ایجاد فرصتهای عملیاتی بیشتر برای شناورها میباشد.
این شرکت فنلاندی همچنین ادعا میکند که پوشش کابلهای الیافی از درون و بیرون قابل بازرسی است و میتوانند در رشتههای نو به هم تابیده شوند تا قابلیت خمش بیشتری را به سیستم اضافه کنند. در صورتیکه اگر لازم باشد کل کابل نیز قابل جایگزینی است، قسمتهای آسیب دیده به راحتی می توانند جایگزین شوند و طول کابل هم در صورت نیاز قابلیت افزودن دارد. این در حالی است که کابلهای الیافی در مقایسه با کابلهای فولادی برای جابجایی و حمل و نقل به تجهیزات ویژهای نیاز ندارد؛ در حالی که کابلهای فولادی نیاز به ترابری، رسیدگی و پیچیدن خاصی است. همچنین برخلاف کابلهای فولادی، نوع الیافی لازم به گریس کاری ندارد که همین به معنی حذف یک منبع آلودگی از محیط زیست است.
استفاده از کابلهای الیافی در عملیاتهای فراساحلی هرچند همانطور که در این گزارش بدان اشاره گردید از مزایای نوینی برخوردار میباشد ولی بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط باشگاه خبری فراساحل، مقاومت حرارتی این نوع از کابلها در مقایسه با کابلهای فلزی بسیار پائین است و در مکانهایی با حرات بسیار زیاد و در شرایط آتش سوزی، استفاده از این کابلها غیر ممکن میگردد. برای مشاهده نحوه فعالیت این کابلهای لطفا به بخش گالری فیلم باشگاه خبری فراساحل مراجعه نمائید.