انیمیشن بزرگترین شناور حمل سازههای سنگین دنیا
داک وایز Type 0 Super Vessel شناوری با طراحی خارق العاده
[gap height=”30″]
[gap height=”30″]
در گذشتهای نه چندان دور حمل سازههای سنگین دریایی یکی از فعالیتهای دشوار در صنعت فراساحل محسوب میشد اما با پیشرفت صنعت فراساحل و دیگر صنایع وابسته به آن، امروزه شرکتهایی وجود دارند که منحصرا در زمینه حمل و نصب سازههای سنگین فراساحلی فعالیت میکنند.
شرکت داکوایز، یکی از همین شرکتهاست، که نه تنها از اعتبار جهانی بسیار زیادی در این زمینه برخوردار است، بلکه با در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تخصصی حمل سازههای فوق سنگین دریایی، به شرکت اول جهان در زمینه حمل سازههای سنگین و نصب انواع سکوهای تولید، ریگهای حفاری، شناورهایFPSO و حتی ناوهای جنگی و زیر دریاییهای اتمی تبدیل شده است.
ساخت یک شناور منحصر به فرد
این شرکت هر چند در حال حاضر با در اختیار داشتن ۲۰ کشتی بزرگ نیمه شناور، بزرگترین ناوگان تخصصی حمل سازههای سنگین دنیا را در اختیار دارد و به راحتی میتواند هر نوع سازه دریایی غول پیگیری را جابجا نماید ولی در راستای مقابله با چالشهای آینده، افزایش توانمندی خود برای جابجایی سازههایی بزرگتر و سنگینتر آینده و نهایتا حفظ جایگاه رهبری خود در بازار، اقدام به طراحی و ساخت جدیدترین نوع شناور نیمه شناور خود برای حمل و نقل سازههای دریایی نموده است که از طراحی و مهندسی منحصر به فردی برخوردار است. ابعاد این شناور که در شرکت داکوایز با نام Type 0 Super Vessel از آن نام برده میشود، ۲۷۵ متر طول در ۷۰ متر عرض میباشد. با اینحال آنچه این شناور را به شناوری منحصر به فردی نسبت به کلیه شناورهای موجود در ناوگان این شرکت تبدیل مینماید، توانایی آن برای حمل سازههایی به وزن ۱۰۰ هزار تن میباشد. جالب است بدانید که در حال حاضر هیچ شناور مشابهی که چنین ویژگیایی داشته باشد در صنعت فراساحل دنیا وجود ندارد و برخورداری از آن باعث میشود تا توان رقابتی این شرکت بسیار افزایش یابد و بتواند حوزه عملیاتی خود را بشدت در آبهای عمیق و مناطقی با شرایط بد جوی گسترش دهد که تاکنون پای هیچ شرکت دیگری به آنجا نرسیده است.
شرکت داکوایز هر چند از زمان تاسیس خود تاکنون پروژههای بسیاری در اقصی نقاط دنیا انجام داده ولی در میان تمام پروژههای این شرکت، چندین پروژه خاص وجود دارد که به دلیل شکل خاص سازه، تناژ بسیار بالا یا مسافت طی شده این پروژهها از اهمیت خاصی هم برای شرکت داکوایز و هم برای صنعت فراساحل برخوردارند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میشود.
- داکوایز در سال ۲۰۰۴ با حمل یک سکوی نیمه شناور ۵۹۵۰۰ تنی متعلق به شرکت BP از OKPO در کره جنوبی به ایالت تگزاس در آمریکا، رکورد بی نظیری را از خود برجای گذاشت. این سازه که دارای ابعاد فوق بزرگ ۱۰۵×۱۱۰ متر طول و عرض و ۱۲۹ متر ارتفاع بود به وسیله بزرگترین شناور داکوایز به نام Blue Marlin ظرف ۶۳ روز حمل گردید. جالب است بدانید داکوایز برای اینکه بتواند این سکوی غول پیکر را حمل نماید، شناور Blue Marlin را ۲۱ متر پهنتر نمود تا بر روی بدنه شناور فضای کافی برای بارگیری سکوی مذکور ایجاد شود.
- یکی دیگر از پروژههای بزرگی که این شرکت انجام داده انتقال سکوی حفاری ۴۱ هزار تنی Noble Jim Day برای شرکت Noble Drilling بوده است. این سکو از سنگاپور بارگیری و به خلیج مکزیک منتقل گردید.
- داکوایز همچنین در سال ۲۰۰۵ اقدام به حمل رادار دریایی ۳۰ هزار تنی، سیستم سپر دفاع موشکی آمریکا از تگزاس به اقیانوس آرام نمود.
- این شرکت هر چند تاکنون بیش از ۱۲ بویه شناور را بارگیری و حمل کرده ولی با انتقال بزرگترین بویه شناور جهان به نام Tahiti Spar به وزن ۲۴۷۸۷ تن آنهم در ابعادی به بزرگی ۱۷۶ متر طول، ۵۸ متر عرض و ۳۹ متر ارتفاع، رکورد انتقال بزرگترین و سنگینترین بویه شناور را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. این بویه که توسط شرکت تکنیپ ساخته شده بود از فنلاند بارگیری و در خلیج مکزیک تخلیه شد. داک وایز در حالی موفق به انتقال ایمن این بویه شناور گردید که بارگیری آن از چالشهای بسیاری برخوردار بود و توسط شرکت تکنیپ عملیاتی پرریسک تلقی میشد ولی این شرکت توانست با بارگیری این بویه ظرف ۱۲ ساعت رکورد جدیدی از خود بر جای بگذارد. جالب است بدانید که شرکت داکوایز این سازه را فقط با ۳ ساعت تاخیر بعد از ۲۶ روز به مقصد رساند!
- شرکت داک وایز هر چند به استفاده بهینه از تمامی فضای شناورهای خود معروف است ولی در سال ۲۰۰۶ و در اقدامی منحصر به فرد با استفاده از شناور Black Marlin، اقدام به جابجایی سه ریگ بزرگ حفاری متعلق به شرکت Rowan از خلیج کامرون در آمریکا به روتردام در هلند نمود. آنچه این پروژه را منحصر به فرد ساخت این بود که داک وایز مجبور بود حتی از یک سانتیمتر فضای خالی روی شناور نیز بصورت حساب شده استفاده نماید. این شرکت در نهایت توانست سه ریگ حفاری مذکور را به وزن ۳۱۰۰۰ تن، با موفقیت به موقعیت مورد نظر منتقل نماید.
- داکوایز در سال ۲۰۰۹ حمل و نصب سکوی ۱۹۰۰۰ تنی MDPP را با موفقیت انجام داد.
با انجام چنین پروژههایی امروزه شرکت داکوایز بعنوان شرکت اول جهان در زمینه حمل سازههای سنگین فراساحلی و بعلاوه در زمینه طراحی، مهندسی، برنامهریزی، پشتیبانی لجستیکی شناخته شده و این شرکت به همراه شرکتهای اقماری خود قادر به انجام تمام مراحل طراحی، مهندسی، حمل و نصب سازههای دریایی میباشد؛ شناورهایی که میتوانند از قایقهای تفریحی کوچک ۱۰ تنی گرفته تا حمل سازههای سنگین بیش از ۷۳۰۰۰ تن را به راحتی در سرتاسر دنیا جابجا نماید.
حمل سازههای سنگین,حمل سازههای سنگین,حمل سازههای سنگین,حمل سازههای سنگین,حمل سازههای سنگین,حمل سازههای سنگین
ترجمه و تالیف: محمد صادق امینی
[gap height=”30″]