نصب های سنگین در دریا چگونه انجام می شود؟

نصب های سنگین در دریا چگونه انجام می شود؟

با توجه به حجم زیاد تاسییات حفاری و تولید نفت در دریا،صنعت نفت و گاز نیاز به روش های مطمئن و ایمن جهت نصب تجهیزات سنگین در دریا دارد.با کمک تجربه و خلاقیت امروزه روشهای متنوعی جهت نصب های سنگین ابداع شده است. دو روش اصلی جهت نصب سازه های سنگین در دریا روش نصب بوسیله کرین بارج ها و متد شناوری با Float Over  می باشد. علاوه بر اینها روش های جدیدی نیز در حال توسعه تکمیل می باشد.

نصب بوسیله کرین بارج ها

برای دهه ها از کرین بارجها برای نصب های سنگین در دریا استفاده می شد. از این شناورها هم برای حمل سازه ها و هم برای نصب آنها در  موقعیت نصب  استفاده می شود. امروزه کرین بارج هایی وجود دارند که قادر هستند سازه هایی تا وزن ۱۴ الی ۱۵ هزار تن را بلند کرده و نصب نمایند.

 

1

Single-Lift Operation

کرین بارج هایی پر قدرت می توانند عملیات نصب را بصورت Single-Lift یا تک مرحله ای انجام دهند.

 

2

Modular Lift Operation

در صورت استفاده از کرین بارج هایی با ظرفیت پایین تر، عملیات نصب بصورت ماژولار انجام می شود.به این صورت که تاسیسات مورد نظر در چند قسمت پیش ساخت شده سپس در دریا یکی پس از دیگری نصب می شوند.

 

3

نصب به روش شناوری یا Float Over

با توجه به مزایای روش نصب Float Over که هم به لحاظ هزینه  و هم زمان مقرون بصرفه است ، این روش از مقبولیت و محبوبیت زیادی بر خوردار است.در این روش نیاز به استفاده از سیستم های پمپاژ آب است که به شناور اجازه می دهد در آب فرو رود و دوباره بالا بیاید. حمل سازه ها نیز به همین شیوه قابل انجام است. وقتی محموله به موقعیت نصب رسید، به تریج به کمک سیستم های پمپاژ، در آب فرو میرود تا سازه در موقعیت خود قرار گیرد و عملیات نصب انجام شود. سپس شناور از زیر آن بیرون کشیده حواهد شد. پس از خروج سیستم های پمپاژ، آب درون مخازن را تخلیه می نمایند تا شناور دوباره بالا بیاید و محل را ترک نماید.

 

4

راه حل های مبتکرانه جهت نصب های سنگین

علاوه بر دو روش ذکر شده جهت نصب های سنگین دریایی، شرکت Seametric اقدام به طراحی و ساخت شناوری جهت انجام نصب های دریایی نموده است که از هر نظر منحصر به فرد است. در این طرح دو شناور دو قلو در نظر گرفته شده اند که یک طرف از هر کدام از آنها با بازوهای بارگیری متعددی مجهز شده اند. سازه یا تجهیز مورد نظر بوسیله بازوهای هر دو شناور از دو  طرف گرفته و بلند می شود و در موقعیت نصب قرار می گیرد. این شناورها TML  یا Twin Marine Lifter نامیده شده اند.

5

 

مشخصه دیگری که این شناور ها را منحصر به قرد کرده است قابل تغییر بودن تعداد بازو های هر شناور می باشد. با این مشخصه شناور می تواند با باز کردن کلیه بازو های خود بعنوان شناور کارگاهی یا پشتیبانب نیز در صورت لزوم عمل نماید.

از دیگر مشخصه هتی این شناور امکان انجام نصب های فوق سنگین با هزینه به مراتب کمتر می باشد. حد اکثر وزنی که کرین بار جها قادر به بلند کردن و نصاب می باشند ۱۴ تا ۱۵ هزار تن می باشد در حالیکه TML  قادر است سازه هایی به وزن ۱۸ تا ۲۰ هزار تن را نیز بلند کرده و نصب نماید.

ابعاد ابن شناور ها ۱۰.۷۵*۴۰*۱۴۰ می باشد.

 

ترجمه و تدوین: پایگاه اطلاعات و فن آوری فراساحل ایران، آفشور

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.