چالش های فراروی پیمانکاران دریایی

     با توجه به این که حضور در عرصه بین المللی در کنار اجرای پروژه های فراساحل یکی از اهداف شرکت های فراساحلی ایرانی از جمله صدرا، صدف، ایزوایکو، صف و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران است، می توان افزایش تورم در اقتصاد کشور را یکی از مهم ترین مشکلات فراروی این شرکت ها برای رقابت با شرکت های غیر ایرانی دانست. ورود شرکت های ایرانی در بازار رقابت موجب افزایش قیمت ها می شود که با توجه به نرخ تورم در کشور، قانون استفاده از توان بیشینه داخلی در پروژه های این صنعت، افزایش قیمت ها را به همراه دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش تورم در جامعه پیمانکاران فراساحل را در موارد مختلف از جمله دادن حقوق و مزایا به کارشناسان با مشکل رو به رو می کند.

images (26)

برای مثال، چنانچه شرکت پیمانکار برنده مناقصه در ۴ سال گذشته می توانست مهندس پروژه خود را با پرداخت ۲۰۰۰۰۰۰تومان در ماه به کار دعوت کند، از زمان برنده شدن تا ابلاغ کار به پیمانکار که در برخی از مواقع دو سال به طول می انجامد، درخواست شخص با توجه به تورم به ۴۰۰۰۰۰۰ تومان می رسد که این افزایش قیمت پروژه را به همراه دارد و برای پیمانکار توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر گرانی در بازار جهانی که افزایش چشمگیر قیمت تجهیزات، اقلام و خدمات را به همراه داشته است، به عنوان یکی از بزرگ ترین معضل های پیمانکاران فراساحل نباید نادیده گرفته شود. صرف زمان زیاد برای گشایش اعتبار (ال سی) به دلیل نداشتن توان بانک ها برای گشایش اعتبار با حجم زیاد نیز از مسائلی است که نباید نادیده گرفته شود تا آنجا که در برخی از موارد این اقدام سه ماه از زمان پروژه را مستهلک می کند. البته افزایش مستمر نرخ تبدیل یورو به دلار نیز از این دست است. کمبود نقدینگی و همکاری نکردن بانک ها به منظور تامین منابع از دیگر معضل های اصلی شرکت های فراساحل است که می توان یکی از علت های عمده آن را نبود سازکارهای لازم برای اتکای شرکت های داخلی به بانک ها دانست. به یقین این عامل، اتکای بیشتر پیمانکاران داخلی را به شرکت های کارفرما به دنبال دارد که در صورت تاخیر تامین مالی از سوی کارفرما، پیمانکاران را با کمبود نقدینگی رو به رو خواهد کرد. رقبای ما در کشورهای دیگر معمولا برای انجام فعالیت های برون مرزی خود حمایت هایی را دریافت می کنند و همه کشورهای جهان بانک هایی به نام Exin Bank دارند که شرکت ها در سیاست های صادراتی آنها حمایت می کند، این در حالی است که بانک توسعه صادرات ایران در عمل یا خدماتی به شرکت های پیمانکاری ایرانی ارائه نمی دهد یا قیمت های آن به حدی بالاست که نمی توانیم با شرکت های دیگر رقابت کنیم.امار ها نشان می دهد در ۴ سال گذشته سالیانه تنها ۸ میلیارد دلار از منابع خارجی و داخلی صرف سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران شده است. مقایسه این رقم با ارقامی که در ترسیم افق های سرمایه گذاری در کشور عنوان شده بیان گر فاصله ای بزرگ است که نشان از عدم موفقیت در سیاست های اعمال شده در بخش سرمایه گذاری در صنعت نفت را دارد. استخراج نفت در ایران سر اغاز دوران رونق اقتصادی به شمار می روداما با ورود به نیمه عمر مخازن باید پذیرفت که چالش های بزرگی دربرابر اقتصاد ایران متصور است . در بررسی ۱۰۰ سال برداشت از چاه های نفت کشور این واقعیت به خوبی مشهود است که معادله استخراج و بهسازی وضعیت مخازن در کشور معادله ناموزون بوده است.

images (24)

پیشنهادات زیر  برای رونق هر چه بیشتر و رفع موانع صنایع فراساحل ارائه می گردد:

۱.رفع مسائل مالی و اعتباری: از طزیق معرفی بانک های تخصصی داخلی یا مشارکت بانک های خارجی

۲.تمهیدات دانش و فناوری فراساحل در آب های عمیق: ایران صاحب دانش لازم در زمینه ی فراساحل نمی باشد و فناوری موجود حاصل دانش بومی نمی باشد بلکه بیشتر وابسته به نقشه های ساخت آماده و تهیه شده از خارج است. اگر ایران در آینده بخواهد به اقدامات فراساحل در دریای خزر اقدام کند، باید از هم اکنون جهت تدوین دانش در آب های عمیق اقدام نماید. فراساحل در آب های عمیق جزئ دانش و فناوری hi-tech می باشد لذا عدم وجود دانش بومی در این زمینه به معنای وابستگی کامل و مطلق در این زمینه است. همکاری نزدیک نهادهای مرتبط با دانشگاه ها با توجه به زمان کافی موجود، راه حل اصلی در این زمینه است.

۳.خصوصی سازی شرکت های فراساحلی که تجربه های مناسبی در این زمینه دارند.

۴.تشکیل اتحادیه ی فراساحلی با کشور های خارجی مطرح در زمینه فراساحل از جمله مالزی، ونزوئلا وهند جهت حضور در بازارهای خارجی.

۵.نگاه به جزیره قشم به عنوان پایگاه فراساحلی ایران با توجه به وسعت این جزیره و منطقه آزاد بودن آن.

۶.تشکیل انجمن صنعتی صنعتی قطعه سازان صنایع فراساحل ایران و همکاری نزدیک با سایر انجمن های صنفی مرتبط در حوزه ی نفت و سایر صنایع.

۷.نگاه ملی به بخش فراساحلی و کشتی سازی از جهت تولید انتقال، درآمد، گردش مالی و رونق صنایع جانبی و محدودیت زدایی از مناطق ساحلی.

۸.باید توجه داشت که فراساحل تنها برای استخراج نفت نیست و باید از جلوه های دیگر نیز توجه کرد. برای نمونه طرح های معماری دریایی شگفت انگیز چون جزیره های مصنوعی، هتل های دریایی و… برای جذب بیشتر جهانگرد و روش های نوین تولید انرژی چون offshore wind از این دسته اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.