۷ تیر, ۱۳۹۶

پارس جنوبی و توسعه ترانزیت خارجی

پارس جنوبی پارس جنوبی و توسعه ترانزیت خارجی offshore627 765x510

کشور ما بواسطه قرارگیری در کریدورهای ترانزیتی، دارای مزیتهای مهم حمل و عبور خارجی کالا بوده، از این رو نقش اساسی در تجارت جهانی و منطقه ای بعهده دارد. وجود توافق نامه های همکاری فیمابین ایران و سایر کشورها بالاخص همسایگان در زمینه استفاده از مسیرهای ترانزیتی کالا در کشورهای مورد توافق، علاوه بر استحکام مناسبات سیاسی، موجب رونق داد و ستد و مبادلات بازرگانی خواهد شد.

استقرار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) در مجاورت استانهای فارس و هرمزگان مرز مشترک آبی با کشورهای همجوار و مخزن مشترک گازی که هشت درصد کل گاز دنیا را در بر گرفته، موقعیت ممتاز و منحصر بفرد جهت تحرک در اقتصاد ملی و منطقه ای و فصل نوینی در مبادلات تجاری بین المللی رقم زده است.

ترانزیت کالا (عبور خارجی) عبارت از ارسال کالاهای خارجی از کشور همسایه به کشور دیگر با عبور از خاک ایران است. بدین صورت که کالای ترانزیتی از یک نقطه مرزی کشور وارد شده و از نقطه مرزی دیگر خارج مییشود لذا از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض گمرکی معاف است.

از آنجایی که در منطقه ویژه پارس جنوبی زیر ساختهای مناسب و مطلوب توسعه نظیر شبکه های وسیع ارتباطی، بنادر مجهز و متعدد با کاربری های متنوع، طراحی و احداث شده و از طرف دیگر مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، بستری آماده و مطلوب جهت افزایش ظرفیتهای ترانزیتی منطقه مهیا شده است.

ایجاد یارد کانتینری و پست های متعدد پهلوگیری شناورهای عظیم در مجتمع بندری پارس، بندر پیشرفته با تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری در اسکله صادراتی پتروشیمی، وجود بندر تخصصی بانکرینگ (مخزن داری) سوخت و مشتقات نفتی فراسکو، اسکله LNG (مایع سازی) با پسکرانه های وسیع از جمله ظرفیت های تأثیر گذار بر توسعه فعالیتهای ترانزیتی منطقه است.

وجود زیرساختهای مذکور زمانی رونق فعالیتهای ترانزیتی خصوصا در حوزه انرژی را توجیه پذیرتر می کند که گمرک مستقر در منطقه بصورت شبانه روزی مجاز به انجام کلیه رویه های گمرکی قانونی بوده لذا تاخیرات معمول در انجام فرایند ترانزیت خارجی به حداقل ممکن خواهد رسید.

بنظر می رسد چنانچه همت مسئولان و سیاست گذاران حوزه اقتصادی بر این امر مهم معطوف شود می توان اولأ با انتقال احجام وسیعی از انواع کالاها و تجهیزات ترانزیتی که در بندر شهید رجایی بندرعباس منتظر نوبت دهی ترانزیتی بوده و ثانیأ تشویق موسسات حمل و نقل بین المللی که با کوتاه شدن مسیر انتقال کالا و کاهش زمان و هزینه، فعالیتهای ترانزیتی از طریق منطقه ویژه پارس جنوبی مقرون به صرفه تر بوده، گامی موثر در زمینه اجرای عملی سیاستهای اقتصادی مقاومتی و رونق تجارت برداشته شود.

ذکر این نکته ضروری است که توسعه فعالیتهای ترانزیتی کالا، تجهیزات و مشتقات نفتی هیچگونه خلل و آسیبی جهت انجام فعالیتهای جاری منطقه در حوزه بالا دستی و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی وارد نکرده لذا تحرک در حوزه تجارت بین الملل، اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از نتایج مثبت اهتمام به این امر مهم است. در پایان یادآور می شود مطالب مطروحه تنها بخشی از قابلیتهای منحصر بفرد منطقه ویژه پارس بر پایه اقتصاد مقاومتی بوده، امید است با همت دولتمردان متخصص و کوشا، با عزمی جهادی اقدامهای عملی موثر در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

سیدمحمد مهدی مهدوی
مدیر امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *