ماراتن توسعه میادین فراساحلی در خلیج فارس

در سایه سقوط قیمت نفت، فعالیت های مربوط به ساخت تاسیسات دریایی در آب های منطقه خلیج پارس در سال های اخیر با رکود نسبی روبرو شده، اما متوقف نگردیده است. مدیران این پروژه ها با فشار برای کاهش هزینه ها و پایین آوردن نرخ اجاره روزانه تجهیزات روبرو هستند.

پس از گذشت نزدیک به سه سال از آغاز بحران سقوط قیمت نفت در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی، رهبران صنعت نفت درکشورهای حاشیه خلیج پارس تلاش می کنند تا همچنان این طرح ها را به پیش ببرند. البته باید دانست که اکثر این طرح ها پیش از سقوط قیمت ها، تصویب و وارد مرحله اجرا شده اند.
پروژه های جدید تصویب شده در سال گذشته با هدف حفظ ظرفیت پایدار تولید محصولات هیدروکربوری و یا افزایش برداشت گاز طبیعی طراحی و اجرا می شوند. بدین ترتیب در افق میان مدت، شاهد توسعه بازار ساخت تاسیسات فراساحلی در قلب خاورمیانه خواهیم بود. به هر ترتیب، در سایه نوسانات قیمت نفت و نرخ پایین فعالیت شناورها، شاهد رکود در بازار ساخت انواع کشتی نیز هستیم.

در ادامه نگاهی به آخرین وضعیت طرح های فراساحلی چهار بازیگر کلیدی این منطقه خواهیم داشت:

عربستان سعودی
در سال ۲۰۱۶ میلادی، چند پروژه های توسعه فراساحلی در عربستان سعودی آغاز شد. شرکت آرامکو همواره تلاش دارد تا ظرفیت تولید خود را در میادین کنونی در حال برداشت حفظ نماید. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ میلادی، شرکت آرامکو حدود یک میلیارد دلار پروژه مهندسی، تامین کالا، ساخت و نصب را به شرکت سایپم واگذار کرد. این پروژه های جدید در چارچوب پروژه ای بلندمدت قرار دارند که براساس آن ۲۷ سکو و ۱۰ جکت میدان های صفانیه، مرجان و زلوف، نوسازی و روزآمد خواهند شد.

سایر بخش های این پروژه شامل نوسازی خطوط لوله انتقال فرآورده ها و کابل های زیردریایی و نگهداری تاسیسات میادین فراساحلی شرکت آرامکوی عربستان است. گفته می شود در سال ۲۰۲۱ میلادی، شاهد پایان اجرای این پروژه ها خواهیم بود. در اکتبر سال گذشته میلادی، شرکت آرامکو قرارداد ساخت و نصب ۱۷ جکت جهت حفاری در میادین نفتی مرجان و بیری را امضا نمود.

رهبران ریاض عملیات توسعه میدان گازی حسبه را نیز به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار آغاز کرده‌اند. میدان عربیه دومین میدان بزرگ گازی فراساحلی عربستان است که در مجموع ۲.۵ میلیارد فوت مکعب در روز گاز طبیعی در این دو پروژه جهت مصرف فزاینده داخلی شبه جزیره تولید می شود.

ابوظبی
شیوخ ابوظبی میلیاردها دلار پروژه فراساحلی را در میادین ام لولو و نصر آغاز کرده‌اند. نوسازی مداوم تاسیسات عملیاتی و تعمیرات آنها از دیگر اقدامات شرکت ادنوک ابوظبی محسوب می شود. براساس دورنمای این شرکت، تولید از میادین ابوظبی در سال ۲۰۱۸ میلادی از مرز ۳.۵ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت.

به هر ترتیب، در سال های اخیر این شیخ نشین تمرکز بیشتری بر تولید گاز داشته است. گفته می شود احداث یک خط لوله ۱۱۷ کیلومتری دارای قطر ۴۲ اینچ از جزیره داس تا پایانه ساحلی برای افزایش روزانه ۴۰۰ میلیون فوت مکعبی ظرفیت پالایش گاز در دستور کار رهبران ابوظبی قرار دارد.
توسعه میدان فراساحلی گازی دالما از دیگر طرح های ابوظبی برای تامین گاز مورد نیاز است. این پروژه دارای دو سکو بوده که پس از گذشت ۴۵ سال از زمان کشف در مراحل توسعه قرار گرفته است.

میدان گازی شویحات از دیگر طرح هایی است که در مرحله حفاری چاه های اکتشافی قرار دارد. اما ابوظبی امیدوار است با اجرای عملیات لرزه نگاری در مناطق غشا و هیل در آب های شمال غرب این شیخ نشین، ذخایر کنونی هیدروکربوری خویش را افزایش دهند.

قطر
در سال جاری، دو شرکت قطرگس و راس گس ادغام می شوند تا رهبران دوحه مزیت های رقابتی بیشتری در بازارهای انرژی کسب نمایند. از ابتدای سال جاری، شرکت قطرپترولیوم با امضای قراردادی ۲۵ ساله با شرکت توتال، همه فعالیت های توسعه و بهره برداری از میدان الشاهین را به این غول فرانسوی سپرده است. بدین ترتیب فرانسوی ها جایگزین شرکت مارسک شده اند. توسعه میدان نفتی بول حنین در آب های خلیج پارس از دیگر طرح های در دست اجرای قطری ها به شمار می رود که در مرحله تولید اولیه قرار دارد. چهار سکوی یک هزار تنی در این میدان نصب خواهد شد و در دو سال آینده شاهد برداشت از این پروژه خواهیم بود.

از سوی دیگر، قطری ها دو پروژه بازسازی تاسیسات بهره برداری بلوک آلفا میدان های گنبد شمالی و میدان گازی برزان را در سال گذشته به دو شرکت سینوک چین و مکدرموت واگذار کرده اند.

ایران
رهبران تهران پس از پایان تحریم های هسته ای، تفاهم نامه ای با شرکت توتال برای توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی امضا نمودند. سایر سهامداران این پروژه، دو شرکت سی ان پی سی و پتروپارس خواهند بود. مدت زمان این قرارداد ۲۰ سال خواهد بود و ۳۰ حلقه چاه دراین بلوک حفاری خواهد شد. ایرانی ها امیدوارند تا ۱۵ پروژه فراساحلی را در چارچوب قراردادهای آی پی سی واگذار کنند که ۱۰ پروژه توسعه میادین جدید و ۵ پروژه مربوط به طرح های افزایش ضریب بازیافت خواهد بود.

دولت های حاشیه خلیج پارس با وجود بحران حاکم بر بازار نفت امیدوارند تا در ۲ تا ۴ سال فرارو این پروژه ها را اجرا کنند. هرچند من معتقدم با بازگشت تعادل به بازار طلای سیاه، شاهد سرعت گرفتن عملیات اکتشاف و تولید در میادین عظیم فراساحلی این منطقه به عنوان کعبه صنعت نفت دنیا خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.