۳ مرداد, ۱۳۹۶

لغزش، دلیل حادثه یکی از سخت گذرترین خطوط لوله جهان اعلام شد

لغزش، دلیل حادثه یکی از سخت گذرترین خطوط لوله جهان اعلام شد لغزش، دلیل حادثه یکی از سخت گذرترین خطوط لوله جهان اعلام شد 228246 orig 765x510

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، دلیل نشتی و شکست خط لوله مارون به عنوان دومین خط لوله سخت گذر دنیا پس از خط لوله آلاسکا را زلزله های مداوم و لغزش خط لوله ٣٠ اینچ مارون به اصفهان در محدوده شهرستان اردل واقع در استان چهارمحال و بختیاری در محدوده کیلومتر ٨٠٠ + ٢٢٨ اعلام کرد.
پرویز معماریان، درباره دلایل بروز این حادثه به خبرنگار شانا گفت: خط لوله مارون محدوده منطقه چهارمحال و بختیاری به دلیل سخت گذر بودن منطقه و زلزله های مداوم و رانش زیاد زمین شرایط ویژه ای را به لحاظ نگهداری و تعمیرات خط دارد که حادثه اخیر به دلیل زلزله های مداوم همراه با رانش زمین به دلیل لغزش رخ داده است.

وی افزود: جاده سازی اطراف خط بدون توجه به حریم عملیاتی و ایمنی از سوی وزارت راه و شهرسازی یکی از عمده ترین دلایل بروز این حادثه است که با سرریز کردن نخاله ها و خاک روی خط لوله شرایط ایمنی خط را به خطر انداخته است.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: تغییرات محیطی به مرور زمان از جمله رانش، زلزله های پی در پی و بی توجهی مسولان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به حفظ حریم خط سبب حرکت و فرو رفتن خط لوله در زمین شده است که به دلیل جاده سازی و ریختن سنگ و نخاله بر روی خط و زلزله های اخیر خط لوله روی سنگ تیز زیر آن فشار آورده و سبب آسیب دیدگی خط لوله شده است.

وی اعلام کرد: این خط تا سطح جاده ۲۵ متر اختلاف ارتفاع دارد که تا عمق ۲۰ متری در زمین فرو رفته و زیر خط با خاک نرم و ماسه برای نگهداری از خط زیرسازی شده است که متاسفانه بی توجهی اداره کل راه و شهرسازی استان به تذکرهای پی در پی و سرریز کردن نخاله و خاک تا ۱۸ متر روی خط و عوامل طبیعی (زلزله و رانش کوه) عامل بروز این حادثه شده است.

به گفته معماریان، حرکت طبیعی خط بر اثر انتقال فرآورده های نفتی ، آب‎های زیرزمینی، بارش اخیر و خیس شدن خاک موجود روی خط لوله و سنگینی ناشی از آن و ساییدگی خط روی سنگ‌های تیز سبب شکستگی و نشتی خط شده است.

وی، با اشاره به اینکه هر پنج سال یکبار پیگرانی خطوط انجام می شود، گفت: پیگرانی هوشمند نقاط مشکل دار و دارای خوردگی و میزان ضخامت داخلی و خارجی لوله را نشان می دهد که در آن برهه از زمان پیگرانی این موضوع را نشان نداد، زیرا وضع خط در این ناحیه مناسب بوده و تجمیع عوامل محیطی و طبیعی علت این حادثه ناگهانی بوده است.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: بر اساس داده های پیگرانی اخیر، ۴۰ روز پیش کیلومتر ۱۴ این منطقه شرایط مشابه داشت که ۱۲ نقطه از خط تعویض شد.

وی، درباره نشت مواد نفتی به رودخانه سرخون و سد کارون گفت: مواد نفتی نشتی بلافاصله جمع آوری شد اما متاسفانه مقداری از آن در زمین فرو رفته و در مسیر آب منتشر شده که به دلیل سبکی مواد نفتی و روی آب قرار گرفتن مواد نفتی به‌نظر می رسد حجم آلودگی بالاست که با واکنش سریع و تخلیه خط و جمع آوری مواد نفتی قبل از آلوده شدن آب سد کارون از بروز یک بحران زیست محیطی جلوگیری شد.

معماریان اعلام کرد: مواد نفتی تا شعاع ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جلو رفت و در حد قوس و قزح در منطقه سرخون به چشمه های اطراف و حوضچه های پرورش ماهی نفوذ کرد که با تمام توان مواد نفتی مهار و جمع آوری شد و با تخلیه به موقع و ٨٠ ساعت توقف انتقال نفت خام از سر گرفته شد.

خط لوله ۴۳۵ کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انتقال روزانه بیش از ۵٠٠ میلیون بشکه نفت خام یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور ایفا می‌کند.

خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته‌کوه زاگرس، رودخانه‌ها و دریاچه سد کارون سه و چهار، سخت‌گذرترین خط لوله انتقال نفت خام کشور است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *