۱ تیر, ۱۳۹۶

قطعه تقسیم کننده سوخت مایع در توربین‌های گازی ساخته شد

قطعه تقسیم کننده سوخت مایع در توربین‌های گازی ساخته شد 38 1 765x510

محققان کشور موفق به ساخت قطعه تقسیم کننده سوخت مایع در توربین‌های گازی شدند که با نا خالصی‌های سوخت گازوئیل در کشور هماهنگی داشته و از مزیت مقاومت در برابر خوردگی و دمای ۵۰ درجه سانتی‎گراد هم برخوردار است. رضا جوادپور مجری طرح، عنوان قطعه ساخته شده را فلودیوایدر (Fuel Flow Divider) یا تقسیم کننده سوخت توربین‌های گازی ذکر کرد و گفت: این قطعه که عمدتا در شرکت جنرال الکتریک آمریکا ساخته می‌شود، یکی از تجهیزات پیشرفته توربین‌های گازی است که وظیفه تقسیم سوخت در توربین‌ها را بر عهده دارد. وی افزود: در صورتی که این قطعه وظایف خود را به خوبی انجام ندهد، باعث می‌شود پره‌های توربین گازی که قیمت‌ بالایی دارند، آسیب ببینند. مجری طرح با اشاره به عملکرد این قطعه اظهار کرد: این قطعه دارای ۱۰ عدد پمپ است که به یکدیگر متصل شده‌اند و همزمان این ۱۰ عدد پمپ باید با یکدیگر کالیبره شوند تا بتوانند با سرعت چرخش یکسان وظایف خود را انجام دهند؛ در صورتی که کوچک ترین اختلافی در حرکت پمپ‌ها ایجاد شود، باعث عدم هماهنگی در سوخت رسانی می‌شود.
جوادپور با تاکید بر این که این قطعه تاکنون جزو اقلام تحریمی بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشور اقدام به طراحی و ساخت این قطعه کردیم و در حال حاضر این قطعه در نیروگاه کیش و پالایشگاه بندر عباس به فروش رسیده است؛ همچنین در حال ساخت چندین نمونه برای نیروگاه‌‎های کشور نیز هستیم. مجری طرح با تاکید بر این که این قطعه بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است، یادآور شد: اشکالاتی در نمونه وارداتی این قطعه به دلیل شرایط آب و هوایی و سوخت مصرفی کشور وجود دارد؛ لذا در طراحی و ساخت این قطعه ابتدا گازوئیل مصرفی کشور را مورد آنالیز قرار دادیم و نا خالصی‌های آنها را به دست آوردیم و با توجه به این امر اقدام به ساخت قطعه تقسیم کننده سوخت در توربین‌های گازی کردیم. وی این شیوه طراحی را منجر به افزایش طول عمر این قطعه دانست و گفت: در فاز صنعتی در جنوب کشور با آلودگی‌های گازوئیل و اختلافاتی که با استانداردهای جهانی دارد، مواجه هستیم که این امر موجب آسیب رساندن به قطعات توربین می‌شد، از این رو مواد به کار رفته در این قطعه را ارتقاء دادیم؛ ضمن آن که طراحی‌های نمونه‌های خارجی بر اساس دمای ایزو است، ولی در نمونه بومی طراحی‌ها بر اساس دمای ۵۰ درجه سانتی‎گراد بندر عباس بوده است.
این محقق با تاکید بر این که این قطعه از ۱۰۰ جز‌ء تشکیل شده است، یادآور شد: هر کدام از این قطعات از مواد خاصی شامل استیلس استیل، چدن، برنج و اورینگ‌های خاص استفاده شده است؛ در این نمونه بومی از موادی استفاده شده است که مقاومت قطعه را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد. جوادپور، آمریکا، آلمان و ژاپن را از جمله کشورهای سازنده این قطعه در دنیا معرفی و خاطرنشان کرد: قیمت نمونه بومی این محصول که با تسهیلات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی به مرحله تولید رسیده، کمتر از یک دوم قیمت نمونه‌های آلمانی و آمریکایی است

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *