عملیات حمل همزمان سکوها در ایران بومی شد

0

مدیر یاردهای خرمشهر شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که عملیات همزمان حمل سکوها در ایران بومی شده است، گفت: پیش از این حمل سکوها بدون حضور شرکت های خارجی و یا متخصصان آنها امکانپذیر نبود که اکنون متخصصان ایرانی می توانند همزمان ٢ سکوی پارس جنوبی را حمل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاعات و فن آوری فراساحل به نقل از شرکت ملی نفت، علی حاج آقایی خیابانی، روز یکشنبه (١٣ تیرماه) همزمان با حمل ٢ سکوی ١٩A و ٢١ از یاردخرمشهر به سمت خلیج فارس اظهارکرد: شناور ابوذر ١١٠ این سکوها را با وزن پنج هزار و ۴٠٠ تن حمل می کند که انتظار داریم در صورت مساعد بودن هوا، تا هفته آینده سکوها در موقعیت خود قرار گیرند.

وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، شناور ابوذر ١١٠ ابتدا سکوی ١٩A را با ظرفیت برداشت ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز در موقعیت خود نصب می کند و پس از آن نصب سکوی فاز ٢١ با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز را آغاز می کند.

مدیر یاردهای خرمشهر شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که این شرکت پیش از این هم سابقه نصب همزمان سکوهای دریایی را در فازهای پارس جنوبی (٩-١٠ و ١٢) و بهرگانسر داشته است، ادامه داد: البته در همه عملیات های پیش گفته این شرکت در کنار شرکت های خارجی و یا متخصصان آنها به حمل همزمان سکوها اقدام می کرد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش توان فنی و مهندسی متخصصان ایرانی در اجرای پروژه های فراساحلی، می توان گفت که برای نخستین بار عملیات حمل همزمان ٢ سکوی مورد اشاره از سوی تیم ایرانی و بدون حضور متخصصان شرکت های خارجی انجام شد.

مدیر یاردهای خرمشهر شرکت تاسیسات دریایی، حمل همزمان سکوها را که حساسیت بالایی دارد، عملیات پیچیده ای دانست و گفت: باید همه موارد از جمله شرایط ناپایدار جوی، کنترل سکوها هنگام حمل روی شناورها، سرعت حرکت شناور و یدک کشها، سازه های فلزی و مسائل فنی و مهندسی را در نظر داشت.

خیابانی از جمله مزایای حمل همزمان ٢ سکو را کاهش هزینه ها، مقرون به صرفه بودن آن و کوتاه شدن زمان بندی راه اندازی سکوهای پارس جنوبی با توجه به اهمیت برداشت هرچه سریع تر از میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد.

مدیر یاردهای خرمشهر شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به اشتغالزایی صورت گرفته در خرمشهر، تصریح کرد: ٨۵ درصد نیروهای به کار گرفته شده در این یارد بومی منطقه هستند و می توان ادعا کرد که فناوری استفاده شده در ساخت سکوها در یاردخرمشهر، ایرانی- خرمشهری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژِی، به گفته وی ٢ سکوی حمل شده از یاردخرمشهر به سمت خلیج فارس سکوهای کاملی هستند که این امر سبب می شود پس از نصب در موقعیت خود زمان کمتری برای راه اندازی صرف کنند که این موضوع به معنای رسیدن هرچه زودتر به تولید از میدان گازی پارس جنوبی است.

صبح روز یکشنبه (١٣ تیرماه) ٢ سکوی ١٩A و ٢١ پارس جنوبی که طی ٢ هفته اخیر بارگیری آنها در یاردخرمشهر به پایان رسیده بود پس از اتمام عملیات مهاربندی، به صورت همزمان و از طریق شناور ابوذر ١١٠ به سمت خلیج فارس حرکت کردند.

با راه انداز این سکوها یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون فوت مکعب به ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.