پایگاه اطلاعات و فناوری فراساحل ایران

طراحی اسکله های رو-رو

طراحی اسکله های رو-رو

اسکله های رو-رو بهترین گزینه برای بارگیری و تخلیه وسایل نقلیه به/از درون کشتی ها می باشند که استفاده از آنها بطور فزاینده ای در حال افزایش است. با استفاده از این نوع اسکله ها علاوه بر امکان حمل و نقل ایمن و سریع خودروهای سواری بین بنادر، امکان جابجایی سریع و بدون پرت وقت برای تخلیه و بارگیری مجدد بر روی تراک بوسیله حمل مستقیم خودروهای باری فراهم می شود. در جابجایی بارهای فله بین بنادر نزدیک، رویکرد جدید استفاده از اسکله های رو-رو و حمل بار با تراک حامل می باشد که بازدهی آن نسبت به روش قبلی (تخلیه از کامیونت، بارگیری از بارانداز به کشتی،حمل با کشتی، تخلیه از کشتی به بار انداز و بارگیری کامیون در بندر مبدا) بسیار بالا می باشد.

اسکله های رو-رو را از لحاظ سازه ای به پنج گروه تقسیم می کنند:

اسکله­ های وزنی (Gravity walls)
اسکله­ های سپری (ورقه ای) (Sheet walls)
اسکله­ های شمع وعرشه (Suspended deck structures) که به آنها اسکله های باز(Open) نیز اطلاق می شود.
اسکله­ های شناور (Afloat pontoons)
اسکله­ های عرشه متحرک (Linkspans)
طراحی اسکله های رو-رو پیچیدگی های بسیاری بخصوص در تعیین شیب مناسب و تراز های ارتفاعی دارد و عدم طراحی صحیح در اسکله های رو-رو قبلی کشور استفاده از آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.