۳۰ مرداد, ۱۳۹۶

غول های کشتیرانی جهان

شرکت کشتیرانی msc غول های کشتیرانی جهان offshore356 765x510

به گزارش پایگاه اطلاعات و فن آوری فراساحل به نقل ازمانا در دومین سری از سلسله گزارشهای «معرفی غول های کشتیرانی جهان» و بر اساس آمار منتشره از سوی موسسۀ آلفالاینر، قصد داریم به معرفی بزرگترین شرکت خصوصی خطوط حمل و نقل کانتینری و دومین غول کشتیرانی جهان (شرکت کشتیرانی MSC) در لیست برترین ها بپردازیم.

شرکت کشتیرانی MSC Mediterranean Shipping Company– سوئیس که عمری ۴۰ ساله دارد نخستین بار از سوی Captain Gianluigi Aponte در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد. این شرکت فعالیت خود را به عنوان یک اپراتور آزاد پس از خرید یک شناور دست دوم، MSC Patricia، در مسیر مدیترانه و سومالی آغاز کرد و در سال ۱۹۹۴ اولین شناور خود MSC Alexa را به کشتی سازی ایتالیایی Fincantieri سفارش داد و در سال ۱۹۹۶ میلادی آن را تحویل گرفت.

این شرکت سوئیسی در ابتدا تنها در حوزۀ حمل و نقل فعالیت داشت اما بعدها پایش به عرصۀ کشتی های کروز نیز باز شد که به دنبال آن شرکت های تابعۀ متفاوتی تأسیس شدند. اینک، شرکت کشتیرانی MSC سوئیس سکان بزرگترین شرکت خصوصی خطوط حمل و نقل کانتینری را در دست دارد و در حال حاضر ۴۸۰ دفتر در ۱۵۰ کشور و بیش از ۲۴ هزار نفر نیروی انسانی در این مجموعه فعالیت دارند. شناورهای این ناوگان از ۲۰۰ مسیر به ۳۱۵ بندرجهان تردد دارند و در این بنادر لنگر می اندازند.

این شرکت ۴۹۰ فروند شناور به ظرفیت دو میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۹۵ TEU در ناوگان خود دارد که ۱۹۰ فروند آن ملکی و الباقی استیجاری است. این شرکت بر اساس گزارش آلفالاینر در حال حاضر سفارش ساخت ۳۷ شناور را در دفتر سفارش خود ثبت کرده است. MSC در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷۲۷.۴ میلیون دلار از فروش خالص خود سود کسب کرد که در مقایسه با سال گذشته روند صعودی ۴.۴ درصدی را در پیش گرفته است. هزینه های عملیاتی نیز نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را تحربه کرد. تاکنون گزارش و اطلاعاتی مبنی بر کسب سود و ضرردهی این شرکت در سه ماهۀ نخست سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر نشده است.

شرکت های تابعۀ MSC
نخستین شرکت تابعۀ MSC شرکت MSC Cruises است. دفتر این شرکت مسافربری در ژنو سوئیس قرار دارد و به عنوان چهارمین شرکت کروز جهان و رهبر بازار در اروپا، آمریکا و آفریقای جنوبی شناخته شده است. آنچه موجب تمایز این شرکت کانتینری با دیگر شرکت ها در بازار شناورهای کروز شده است، کشتی های فوق مدرن در ناوگان این شرکت، محل اقامت مجهز و ارائه خدمات ورزشی بی نقص است.

این شرکت تابعه ۱۲ فروند شناور در ناوگان خود دارد و در سال ۲۰۱۵ میلادی میزبان ۱.۷ میلیون نفر مسافر بوده است. این شرکت در یک سرمایه گذاری ۵۳ میلیارد یورویی در صنعت کشتی سازی، هفت فروند شناور نسل جدید مسافری را تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به ناوگان خود اضافه خواهد کرد که تعداد شناورهای این شرکت را دو برابر کرده و ظرفیت جابه جایی مسافر را سالانه تا ۳.۶ میلیون نفر افزایش خواهد داد. از میان هفت فروند شناور نسل جدید، شرکت کشتیرانیCruises MSC یک فروند را در ماه می سال ۲۰۱۴ به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار به کشتی سازی ایتالیایی Fincantieri سفارش داد که قرار است آن را در نیمۀ نخست سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل بگیرد و شناور دیگری هم در ماه آگوست به ارزش ۴.۱۳ میلیارد دلار آمریکا سفارش داد که قرار است در یارد کشتی سازی Saint-Nazaire فرانسه ساخته و در نیمۀ نخست سال ۲۰۱۹ میلادی تحویل داده شود.

ناگفته نماند شناورهای کروز سالانه در مسیرهای دریای مدیترانه و کارائیب تردد دارند. سفرهای فصلی در محدودۀ اروپای شمالی، اقیانوس آتلانتیک، کوبا و آنتیل فرانسه، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی، ابوظبی، دبی و عمان جریان دارد.

شرکت خطوط کشتیرانی W.E.C. Lines B.V وابسته به شرکت سوئیسی MSC به عنوان دومین شرکت تابعه به طور رسمی فعالیت خود را از نخستین روز ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی با ادغام سه شرکت کشتیرانی و خطوط کانتینری هلندی آغاز کرد. این شرکت تعداد ۱۴ فروند شناور را در ناوگان خود ثبت کرده است و در کشورهای آلمان، پکن، اسپانیا، کنیا و مصر دفتر نمایندگی دارد.

پایانۀ کانتینری شرکت سوئیسی MSC یعنی TIL به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیکی قوی، جایگاه ویژه ای در سراسر جهان دارد و در سال ۲۰۰۰ تأسیس شده است. سرمایه گذاری و مدیریت و توسعۀ ترمینالهای کانتینری در سراسر جهان بر عهدۀ این شرکت با مسئولیت محدود است. در سالهای اخیر شرکت TIL به یکی از بزرگترین اپراتورهای پایانه ای کانتینری در جهان تبدیل شده است که ۲۷ پایانه در ۲۵ بندر تجاری جهان و پنج قارۀ دنیا تأسیس کرده ست.
این موفقیت حاصل سرمایه گذاری مشترک با شرکت و اپراتورهای پایانه ای معتبر و مالکان آنان است.

شرکت کشتیرانی MSC، سکان دار بهترین شرکت در مدیریت کشتی
شرکت کشتیرانی MSC سوئیس مفتخر به دریافت جایزۀ دریانورد امروز در کشور هند بعنوان بهترین شرکت مدیریتی کشتی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اشناخته شد. جایزۀ بهترین شرکت کشتیرانی در کانال پاناما از شرکت تامین لجستیک و منابع منطقه در سال ۲۰۱۵، بهترین رفتار سازمانی در امور مالی در حفظ محیط زیست از سوی انجمن بین المللی توزیع بار کانادا در سال ۲۰۱۵ و جایزۀ خطوط کانتینری سال از سوی شرکت حمل بار انگلستان در سال ۲۰۱۵ از دیگر افتخارات این شرکت سوئیسی است.

شناورهای خدماتی MSC راه های ارتباطی را توسعه می دهند
شرکت کشتیرانی MSC سوئیس خرسند است که توانسته است یک فروند شناور خدماتی فصلی به نام Parana را که قرار است در بندر Antonio Este لنگر بیندازد راه اندازی کند. در طی سالهای اخیر این شرکت توانسته است حمل کالای یخچالی راتوسعه دهد. این شناور قرار است در مسیر خط جنوبی آمریکای جنوبی تردد داشته باشد. هدف از راه اندازی این شناور در این مسیر اجرای عملیات هفتگی در بندر Antonio Este، حمل و نقل هفتگی از بندر Montevideo به شبکه های MSC و خدمات سفارشی میوۀ پالت است.

همچنین این شرکت حمل و نقل کانتینری دو شناور خدماتی در خطوط کشتیرانی MSC را که قرار است در مسیر آسیا و خلیج آمریکا تردد داشته باشد به تازگی معرفی کرد. این دو شناور با همکاری دو شناورخدماتی دیگر به نام America و Empire فعالیت خود را از نخستین روز ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز کردند.

شناور Lone Star Express در دومین روز ماه می سال ۲۰۱۶ سفر خود را در اقیانوس آرام به سمت بندر Qingdoa چین آغاز کرده است و قرار است از بنادر Qingdoa، نینگبو، هوستن، میامی، کریستال، شانگهای، Busan، Yantian، Xiamen، Cristobal، Mobileو Balboa عبور کند.
شناور Everglades نیز به Amberjack تغییر نام داد و برای عزیمت به نیویورک بازسازی شد.
این شناور نیز در ششمین روز ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی به سمت بندر Xingang حرکت کرد.

شناور مذکور قرار است در بنادر Xingang، Qingdoa، Shanghai، Busan، Savannah، نیویورک، چارلستون، Jacksonville و Freeport تردد کند.

مرور حوادث شرکت کشتیرانی MSC
این شرکت سوئیسیِ خوش نام و پیشتاز در صنعت حمل و نقل و مسافری طی مدت فعالیت خود چندین حادثه را تجربه کرده است. دو شناور Achille Lauro و MSC Jessica متعلق به ناوگان این شرکت به ترتیب در سالهای ۱۹۹۴ و ۲۰۱۲ گرفتار حریق شدند. نخستین حادثه خوشبختانه خسارت جانی به بار نیاورد اما در دومین آتش سوزی شش نفر از خدمه جان خود را از دست دادند.

شناور MSC Sabrina در St Lawrence River آمریکای شمالی در تاریخ هشتم ماه مارس ۲۰۰۸ میلادی به گل نشست. شناور دیگری به نام Rena نیز در پنج اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی که با سرعت ۳۱ کیلومتر بر ساعت در Tauranga نیوزیلند در حرکت بود به گل نشست.

شناور MSC Nikita در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۰۹ میلادی در بندر روتردام با شناور Nirint Pride برخورد داشت و خوشبختانه ضرر جانی در پی نداشت. دیگر شناور کانتینری متعلق به خطوط کشتیرانی این شرکت به نام MSC Chitra در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۰ در بندر Jawaharlal Nehru کرانه غربی هند با شناور MV Khalijia III متعلق به کشتیرانی Mumbai برخورد داشت که در پی آن تعداد زیادی کانتینر در آب ریخت و مدت زمانی طولانی زمان برد تا کشتی ها بتوانند پس از پاکسازی منطقه و ایجاد ایمنی در آن قسمت تردد کنند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *