۳ مهر, ۱۳۹۶

شرکت ملی نفتکش ایران بدون استراتژی می راند

شرکت ملی نفتکش ایران شرکت ملی نفتکش ایران بدون استراتژی می راند offshore350 765x510

هیچ یک از محموله های حمل شده به اروپا توسط نفتکش های ایرانی صورت نگرفته و این در حالی است که شرکت ملی نفتکش ایران، بزرگترین ظرفیت را در بین شرکت‌های حمل و نقل دریایی در جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه اطلاعات و فن آوری فراساحل به نقل از نفت ما، در کنار برنامه های افزایش تولید نفت کشور، بحث نحوه حمل این ماده استراتژیک برای صادرات همیشه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است.
در سالهای گذشته به علت تحریم های اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۲ اعمال شد، اعضای گروه بین المللی حمایت وجبران خسارت مستقر دراروپا که پوشش بیمه ای بیشتر بازار نفتکش ها را به عهده دارد از بیمه محموله های نفتی و غیر نفتی ایران منع شدند و این امر مشکلات زیادی برای صادرات نفت ایران بوجود آورد، به طوری که عملا نفتکش های ایرانی تغییر کاربری داده و به جای حمل نفت به مخازن ذخیره سازی تبدیل شده بودند .
پس از توافقات اخیر، گره از مهمترین بخش صنعت نفت یعنی بیمه نفتکش ها گشوده شده و نفتکش های ایرانی از این پس می توانند با خاطری مطمئن نسبت به صادرات اقدام و درهمه بنادر تردد نمایند.
این موضوع بارها توسط مسئولین بیان شده و حتی روز گذشته نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در مجلس این مهم را یادآوری نمود .
ایران ۵۵ تا ۶۰ نفتکش در ناوگان خود دارد ، هم اکنون به طور میانگین روزانه ۶۰۰ هزار بشکه از نفت ایران به اروپا صادر می شود، اما نکته جالب آنجاست که هیچ یک از محموله های حمل شده به اروپا توسط نفتکش های ایرانی صورت نگرفته و این در حالی است که شرکت ملی نفتکش ایران، بزرگترین ظرفیت را در بین شرکت‌های حمل و نقل دریایی در جهان به خود اختصاص داده است.
نفت ایران از طریق نفتکش های اروپایی صادر می شود زیرا نفتکشهای ایران تنها می توانند جوابگوی نیاز بازارهای آسیایی باشد.
از سوی دیگر حدود ۲۰ فروند نفتکش بزرگ در کشور نیازمند مدرن‌سازی هستند، به عبارت دیگر نفتکش‌های خارجی برای صادرات بخش عمده‌ای از نفت ایران به اروپا و دیگر نقاط باید مورد استفاده قرار بگیرند .
به نظر می رسد فضای پیش رو برای برخی از شرکت هایی که با نفت سر و کار دارند همچنان غبار آلود است چرا که شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان بازوی صادرات نفت کشور در دوران تحریم ها نه تنها اقدام به نوسازی ناوگان خود نکرده و تاکنون در جهت به روز کردن استانداردهای ایمنی و فنی ناوگان نیز قدمی موثر برنداشته، بلکه برای شرایط بعد از طوفان نیز برنامه جامع و عملی در پیش ندارد و تنها به نوید روزهای طلایی بسنده کرده است!
شاید بتوان اهمال شرکت ملی نفتکش ایران را با مثالی بهتر نمایش داد . شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز زمانی در لیست تحریم ها قرار داشته و با مشکل بیمه ای نیز همانند ملی نفتکش دست و پنجه نرم کرده است، اما بعد از برجام اولین محموله محصولات پتروشیمی را به اروپا صادر کرده و این در حالی است که شرکت ملی نفتکش ایران کماکان در حال حل و فصل پاره ای از مشکلات به ظاهرا اساسی است !
در شرایطی که بارها بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی تاکید شده است، مشخص نیست شرکت ملی نفتکش ایران با چه دلیل و برهانی تاکنون نتوانسته صادراتی به اروپا داشته باشد و تا به امروز آینده نگری در خصوص فضای پساتحریم را برای خود ترسیم نکرده و منتظر مانده تا “هر چه پیش آید خوش آید را ” همچنان ادامه دهد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *