پایگاه اطلاعات و فناوری فراساحل ایران

دستگاه حفاری مورب در آب‎های خلیج فارس در مدار عملیات قرار گرفت

دستگاه حفاری در دریا ی مورب پس از انجام بازسازی در یارد تعمیرات شرکت ملی حفاری ایران در اهواز و انتقال به آب های خلیج فارس، در موقعیت سکوی نفتی ابوذر برای حفاری در دریا در مدار عملیات قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مدیر عملیات حفاری دریا شرکت ملی حفاری ایران از استقرار دستگاه حفاری مورب در موقیت سکوی نفتی ابوذر برای حفاری در دریا خبر داد و گفت: این دکل که برای دومین بار با تلاش متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و با همکاری صنعتگران داخلی در استان خوزستان تعمیر اساسی شد، هم اکنون بر روی سکوی ابوذر A۱۲ برای تعمیر و تکمیل چاه های این سکو استقرار یافته است.
سیامک افشاری اظهار کرد: شرایط محیطی، رطوبت بالا، شوری آب و کارکرد عملیاتی مستمر سبب فرسوده شدن دکل  حفاری در دریا می شود، لذا بازسازی آنها بر اساس برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: در تعمیرات این دوره دکل حفاری دریایی مورب، سامانه های هیدرولیکی، مکانیکی، برقی و تمامی قسمت های سازه، مخازن و سامانه سیال و اردوگاه دستگاه بازسازی و نوسازی شده است.
افشاری با اشاره به اینکه این دکل از سال ٧۶ در شرکت ملی حفاری ایران به کارگیری شد، گفت: مدیریت عملیات حفاری در دریا شرکت در زمان حاضر دارای سه دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی، شهید مدرس و مورب است.
مدیر عملیات حفاری در دریا شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: دکل حفاری مورب یا زاویه‌ دار با توان سازه ای ۳۷۰ هزار پوند برای استفاده بر روی سکوهای دریایی طراحی و با زاویه انحرافی تا ٣٠ درجه برای حفاری، تعمیر و تکمیل چاه های منطقه ابوذر مناسب است.
وی افزود: دستگاه حفاری مورب از بدو فعالیت در ناوگان شرکت ملی حفاری ایران، حفاری، تعمیر و تکمیل ۵۵ حلقه چاه در میدان های نفتی و گازی کشور در آب های خلیج فارس را در کارنامه خود دارد.
افشاری یادآور شد: در زمان حاضر دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس نیز برای حفاری در دریا و تکمیل یک حلقه چاه در میدان نفتی دورود در نزدیکی جزیره خارگ مستقر و دستگاه حفاری شهید رجایی در تعمیر سه حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی در چرخه عملیات است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.