پایگاه اطلاعات و فناوری فراساحل ایران

بولارد چیست؟

بولارد (bollard) در مهندسی دریا و کشتیرانی (marine bollards) به قطعه ای گفته می شود که در عرشه کشتی و همچنین روی اسکله وجود دارد و طناب کشتی را به آن می بندند. بولاردها ضخیم و معمولا از جنس چدن ریخنه شده می باشند. یک نوع دیگر وجود دارد و آن بولاردهایی است که بصورت موقت برای جلوگیری از ورود جمعیت به یک قسمت نصب می گردد. کلمه بولارد اصالتا انگلیسی و از سال ۱۹۰۰ کاربرد گسترده تری پیدا کرده است.

امروزه بلاردها را از مواد مختلف چوبی، فلزی و پلاستیکی و در مدل های مختلف با نام های تجاری گوناگون می سازند.

به بولاردهای دریایی “marine bollard” نیز می گویند. بولاردهای مهاری ای که جهت ثابت نگه داشتن کشتی پهلوگیری شده به اسکله مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از معروفترین انواع بولاردهای مهاری (بولاردهای دریایی) در زیر آمده است.

انواع بولارد

 

Double sided Bollard
Double sided Bollard

 

 

T Shap Bollard
T Shap Bollard

 

Kidney Bollards
Kidney Bollards

 

Kidney
Kidney

 

Deer Bollard
Deer Bollard

 

Staghorn Bollard
Staghorn Bollard

 

 

T Head Bollards
T Head Bollards

 

 

 

T Bollard
T Bollard

 

 

ِِDouble Bollard
ِDouble Bollard

 

Double Bitt Bollard
Double Bitt Bollard

 

 

 

 

Single Bitt Bollards
Single Bitt Bollards

 

 

Single head Bollard
Single head Bollard

این بولارد از متداول ترین و قدیمی ترین انواع بولارد می باشد. انواع اشکال چوبی و فلزی این بولارد ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که میدانیم بولاردها برای مهاربندی کشتی ها با تناژ متفاوتی طراحی می شوند، لذا تعداد سوراخ ها و ابعاد مختلف این بولاردها تحت تاثیر نیروی قابل تحمل متفاوت است.

dimension bollard
dimension bollard

مطابق شکل، اندازه های A,B,C و … بر اساس تناژ مهاربندی تعیین می گردد. این اندازه ها را می بایست بر اساس جداول موجود در استانداردهای فنی یا کاتالوگ شرکت سازنده تعیین نمود.

برای مهاربندی قایق های تفریحی و کوچک، از بولاردهای پلاستیکی استفاده می گردد.

در گذشته نیز از bollard چوبی استفاده می کردند.

یکی دیگر از مصارف bollardها، استفاده از آنها در سطح شهر و معابر به عنوان جلوگیری کننده از ورود به یک محوطه می باشد که در حالت های مخروطی، سنگی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مهاربندی کشتی ها بسته به ابعاد کشتی، بر اساس استانداردها از ۶ طناب به قطرهایی که بر اساس استاندارد تعیین می گردد استفاده می شود. در مورد نحوه بستن طناب ها و زاویه آنها نیز باید الزامات خاصی رعایت گردد تا در هنگام بروز طوفان و … پهلوگیری ایمن کشتی ها حفظ گردد.

همچنین برای نصب نیز از قبل در عرشه درحال ساخت از آرماتورهای انتظار استفاده می گردد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.