پایگاه اطلاعات و فناوری فراساحل ایران

الزام‌های مهار سکوی نیمه شناور امیرکبیر در خزر

سکوی امیر کبیر تنها سکوی نیمه شناور ایران است که به منظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعه‌ای در دریای خزر ساخته شده است که به دلیل شناور بودن این دستگاه، مهار آن در محل حفاری اهمیت ویژه‌ای دارد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، بیشترین کاربرد سکوی نیمه شناور در حفاری و بهره‌بردای از میدان‌های نفت وگاز در آبهای نیمه عمیق تا عمیق است که براین اساس نخستین سکوی نیمه شناور در سال ١٩۶١ ابداع شد و تاکنون ۶ نسل از آنها ساخته شده است.

در مقایسه با سایر سازه‌های شناور،‌ سکوهای نیمه شناور به دلیل سطح تماس کمترشان با آب، در برابر نیروهای وارده حساسیت بیشتری دارند و به همین دلیل مهار آنها نیز پیچیده‌تر است. مهمترین نیروهای موثر بر پایداری سازه‌های شناور نیروهای ناشی از جریان زیرسطحی آبهای دریا و اقیانوس، ‌جریان باد و موج هستند، بنابراین مهار سکوهای نیمه شناور را می‌توان فرایندی عنوان کرد که با پیش‌بینی نیروهای موثر بر سکو آغاز شده، با تعیین اثر این نیروها بر پایداری سکو برنامه‌ریزی و طراحی شده و سرانجام با اجرای طرح ارائه شده پایان می‌یابد.

سکوی نیمه شناور امیرکبیر
وزارت نفت همسو با سیاست خودکفایی هرچه بیشتر و به منظور بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز کشور در سال ١٣٨٠ ساخت یک دستگاه سکوی حفاری نیمه شناور به نام امیرکبیر را در دستورکار قرار داد که این سکو در سال ١٣٨٨ عملیات حفاری نخستین چاه حوضه خزر جنوبی را آغاز کرد. این سکو با طراحی شرکت GAV از سوی شرکت صدرا ساخته شده و جزو نسل چهارم سکوهای نیمه شناور است. براین اساس، حفاری در آبهای عمیق مسئله‌ای است که با توجه به شرائط ویژه محیط حفاری،‌ تفاوت چشم‌ افسای با حفاری در خشکی و حتی آبهای عمیق دارد که مهمترین عامل این تفاوت نیز معلق بودن دستگاه حفاری در دریاست.

به گزارش شرکت اکتشاف، از جمله الزامات مهار سکوی نیمه شناور امیرکبیر می‌توان به وجود سخت افزار و نرم افزار مناسب به منظور جمع‌آوری و بررسی آماری شرائط آب وهوایی منطقه‌ی مورد نظر برای حفاری، تعیین نیروهای محیطی ناشی از جریان باد، آب و موج، برنامه‌ریزی و طراحی محل و کشش لنگرها،‌ وجود ادوات سخت افزاری مناسب به منظور اجرای برنامه مهار اشاره کرد. همچنین ویژگی‌های فیزیکی سکوی نیمه شناور امیرکبیر به گونه‌ای است که بهترین راستای قرارگیری سکو همان راستای جریان باد در منطقه است. با توجه به شرائط محیطی دریای خزر،‌ وجود حداقل دو فروند شناور با قدرت مناسب برای اجرای عملیات پیش لنگراندازی و لنگراندازی نهایی الزامی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.