پایگاه اطلاعات و فناوری فراساحل ایران

آلودگی های نفتی پرده جدیدی از حادثه سانچی

به گزارش پایگاه اطلاعات و فن آوری فراساحل به نقل از خبرگزاری تسنیم: نفتکش ایرانی سانچی ۱۶ دی ماه امسال در حالی که حامل ۱۱۱ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود، در اثر برخورد یک کشتی فله بر چینی دچار سانحه شد و آتش گرفت. این نفتکش که بعد از ۸ روز سوختن بر روی آب، ۲۴ دی ماه در آبهای شرقی چین غرق شد، همچنان در عمق ۱۱۵ متری آب قرار دارد.

مخازن سوخت کشتی که حامل ۱۹۰۰ تن نفت کوره بوده هنوز پر از سوخت است و این موضوع به نگرانی اصلی مسئولان چینی از احتمال بروز آلودگی های نفتی جدید در منطقه تبدیل شده است.

از سوی دیگر رویترز روز گذشته به نقل از یک مقام گارد ساحلی ژاپن نوشت که یک توده بزرگ نفتی در حال حاضر به سواحل جزیره آمامی-اوشیما ژاپن رسیده‌ است که مقامات مربوطه هم‌اکنون در حال بررسی هستند که آیا این آلودگی نفتی مربوط به نفتکش سانچی است یا خیر.

کاپیتان محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر «رسیدن لکه نفتی کشتی سانحه دیده سانچی به سواحل ژاپن» واکنش نشان داد و گفت: با توجه به بعد مسافت و فاصله محل حادثه کشتی سانچی با سواحل ژاپن و همچنین پاکسازی منطقه توسط کشتی‌های چینی بعید به نظر می‌رسد که آلودگی نفتی مشاهده شده در سواحل ژاپن مربوط به کشتی سانچی باشد.

وی با بیان اینکه محل حادثه و اطراف آن به منظور پاکسازی و جلوگیری از گسترش و سرایت مواد نفتی توسط کشتی‌های چینی محصور شده است، افزود: هنوز شواهدی مبنی بر اینکه آلودگی نفتی مشاهده شده در سواحل ژاپن مربوط به کشتی سانچی باشد وجود ندارد البته ژاپن نیز با تشکیل کمیته‌ای در حال بررسی و آزمایش گلوله‌های نفتی مشاهده شده در سواحل این کشور به‌منظور تشخیص و شناسایی منبع این آلودگی است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران در عین حال در خصوص برخی اخبار منتشره درباره آلودگی ناشی از‌ سانحه کشتی سانچی نیز تصریح کرد: با توجه به از بین رفتن بخش عمده محموله کشتی سانچی در اثر آتش سوزی، اخباری که بعضا در مورد وسعت و شدت آلودگی ایجاد شده در اثر سانحه و غرق شدن این کشتی منتشر می‌شود، صحت ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.